Vianen - 04. April 2012

De Citrix CloudStack is als eerste open source cloud-oplossing toegevoegd aan de Apache Software Foundation, een wereldwijde verzameling van open source-projecten. Hiermee zet Citrix een belangrijke stap in het leveren van een krachtig, hypervisor-onafhankelijk platform dat grote en kleinere klanten helpt om Amazon-achtige clouds te bouwen.

CloudStack neemt meer dan 30.000 comhttp://www.lewiswire.com/nl/lewiswire/Citrix-Systems/c/munity-leden mee naar Apache, evenals duizenden gecertificeerde apps en honderden productie-clouds - samen goed voor ruim 1 miljard dollar cloud-omzet. Citrix gaat ook een comhttp://www.lewiswire.com/nl/lewiswire/Citrix-Systems/c/merciële versie van de ingediende Apache CloudStack-oplossing leveren, als onderdeel van zijn cloud-infrastructuur productportfolio.

De overgang naar het cloud-tijdperk wordt voor een belangrijk deel gestimuleerd door open source-technologie, die eerst op grote schaal zijn dienst bewezen heeft in grote cloud-producties en vervolgens beschikbaar wordt gesteld aan grote en kleinere bedrijven door middel van cloud-licenties. De Apache Software Foundation loopt hierin voorop met succesvolle projecten als Hadoop, Hive en Cassandra, die in eerste instantie zijn ontwikkeld in grote clouds als Facebook en Yahoo! en vervolgens breder beschikbaar werden gesteld onder een Apache-licentie.

Dit blijkt een ideale methode te zijn om leveranciers en ontwikkelaars samen te brengen om open source cloud-projecten op te starten en te ontwikkelen. Als eerste stap in deze strategie wordt Citrix CloudStack 3 vandaag geïntroduceerd onder de naam Apache License 2.0; de CloudStack.org-comhttp://www.lewiswire.com/nl/lewiswire/Citrix-Systems/c/munity wordt onderdeel van het succesvolle Apache Incubator-programhttp://www.lewiswire.com/nl/lewiswire/Citrix-Systems/c/ma. Citrix zal het project verder ondersteunen met een verhoogde investering in de ontwikkeling, technische ondersteuning en marketing van CloudStack.

CEO Mark Templeton van Citrix en Sameer Dholakia, GM van Cloud Platforms bij Citrix, zullen deze aankondiging toelichten op het Citrix Synergy 2012 evenement in San Francisco, van 9 tot 11 mei.

CloudStack werkt samen met 2.200 producten en diensten als onderdeel van het Citrix Ready Cloud Comhttp://www.lewiswire.com/nl/lewiswire/Citrix-Systems/c/munity Program. Deze interoperabiliteit wordt verder uitgebreid door de toevoeging aan het de Apache-organisatie.

Sameer Dholokia, Group VP en GM Cloud Platforms bij Citrix: "Somhttp://www.lewiswire.com/nl/lewiswire/Citrix-Systems/c/mige softwareleveranciers proberen cloud-achtige beheerlagen toe te voegen aan hun datacentervirtualisatie-producten. Bij Citrix geloven we dat cloud-platformen vanaf de grond moeten worden opgebouwd met een Amazon-achtige architectuur; schaalbaar, compatible met de Amazon-architectuur en volledig open source. CloudStack heeft het afgelopen jaar veel momentum gehad en komt als enige platform in de buurt van deze omschrijving. Het toevoegen van CloudStack aan de Apache Software Foundation laat zien dat we veel waarde hechten aan de open source-component; een grote comhttp://www.lewiswire.com/nl/lewiswire/Citrix-Systems/c/munity van ontwikkelaars en gebruikers kan hierdoor innovatie toepassen, standaarden neerzetten en de interoperabiliteit nog verder vergroten. Hierdoor positioneren we CloudStack als de industriestandaard voor cloud computing."

Interessante links:

Expert Blog: CloudStack Building “Comhttp://www.lewiswire.com/nl/lewiswire/Citrix-Systems/c/munities of Inclusion” with Apache Expert Blog: CloudStack and Hadoop: a Match Made in the Cloud Expert Blogs on today’s news from Citrix partners: ActiveState: “The Cloud Opens Up -- Citrix Takes CloudStack to Apache” by Toph Whitmore, VP of Marketing Appcara:  Citrix Open Source Comhttp://www.lewiswire.com/nl/lewiswire/Citrix-Systems/c/mitment Accelerates App Lifecycle Agility and Portability by John Yung, CEO BT: “Is the Sun Poking Out From Behind the Cloud?” By John Gillam, CTO Contegix: “Miracloud, CloudStack and the Comhttp://www.lewiswire.com/nl/lewiswire/Citrix-Systems/c/mitment to Open Source” by Matthew Porter, CEO Cumulogic: “Citrix CloudStack Platform is Now Apache CloudStack” by Rajesh Ramchandani, founder and VP of Products Datapipe:  “Datapipe and CloudStack” by Ed Laczynski, VP of Cloud Strategy and Architecture Engine Yard: “Engine Yard Joins the Apache CloudStack Project” by Bill Platt, VP, Operations enStratus: “enstratus CloudStack and the Apache Foundation” by George Reese, CTO GoDaddy:  “Why Citrix Giving CloudStack to the Apache Foundation is Great for the Cloud” by Brian Krouse, VP of Hosting Product Development Hortonworks: “Hortonworks Welcomes Citrix and CloudStack to the Apache Comhttp://www.lewiswire.com/nl/lewiswire/Citrix-Systems/c/munity” by Eric Baldeschwieler, Co-founder and CTO NetApp: “Exposed” by Val Bercovici, Sr. Director, Office of the CTO Nexenta: “Nexenta Supports Citrix CloudStack’s Move to Apache” by Evan Powell, CEO RightScale:  “Cloud APIs: It's the Architecture that Matters” by Thorsten von Eicken, CTO ServiceMesh: “Apache CloudStack: AWS for Every Man” by Dave Roberts, SVP, Business Development & Platform Ecosystem Vyatta:   “The CloudStack Choice” by Kelly Herrell, CEO Zuora: “Zuora in Good Company with Citrix CloudStack and Apache Software Foundation” by Shawn Price, President Expert Blog: Citrix – The Open Source Cloud Powerhouse

Volg ons online:

Twitter: @CitrixBenelux, @Citrix, @Ulander, @cloudstack, @mrhinkle Citrix op Facebook CloudStack op LinkedIn

Over het bedrijf

Over Citrix

Citrix Systems, Inc. (Nasdaq:CTXS) transformeert de manier waarop mensen, bedrijven en IT-ers werken en samenwerken in het cloud-tijdperk. Met zijn cloud-, collaboration-, netwerk- en virtualisatietechnologieën maakt Citrix mobiel werken en cloud-diensten mogelijk, waardoor IT voor bedrijven eenvoudiger en toegankelijker wordt voor meer dan 250.000 organisaties wereldwijd. Citrix wordt dagelijks gebruikt door 75 procent van alle internetgebruikers wereldwijd, het bedrijf werkt samen met meer dan 10.000 partners in 100 landen. De jaarlijkse omzet in 2011 was 2,21 miljard Amerikaanse dollar.

###

Citrix® and CloudStack™ are trademarks or registered trademarks of Citrix Systems, Inc. and/or one or more of its subsidiaries, and may be registered in the U.S. Patent and Trademark Office and in other countries. All other trademarks and registered trademarks are property of their respective owners.

Voor meer persinformatie kunt u contact opnemen met:

Anne ter Braak van LEWIS PR
Tel: +31 (0)4 023 54 600